En de toepassing daarvan
De onderhoudswereld is aan het innoveren en ontwikkelen. En een van de ontwikkelingen is de verschuiving van correctief en reactief naar proactief of zelfs voorspellend onderhoud. Een van de proactieve onderhoudsstrategieën is Condition Based Maintenance, kortweg CBM. Dit is een manier van onderhoud toepassen op basis van de conditie van een machine of lijn.
Condition Based Maintenance is onderdeel van de vierde industriële revolutie die in het teken stond van digitalisering en deze onderhoudsstrategie mogelijk maakt. In dit artikel nemen je we je mee door de ontwikkeling van onderhoudsstrategieën en wat CBM dan precies inhoudt.Â
Vroeger versus nu
Onderhoudsstrategieën focusten zich vroeger op correctief werk. Een machine of lijn ging stuk, waarna een monteur in actie kwam om de storing zo snel mogelijk te verhelpen. Maar stilstand kost tijd en geld. Kortom, traditioneel, correctief, onderhoud is niet altijd ideaal. Het is zelfs wat achterhaald. Er is ondertussen namelijk veel meer mogelijk. De voorloper van CBM is preventief onderhoud. Een populaire onderhoudsstrategie waarbij monteurs uit voorzorg machineonderdelen vervangen om stilstand te voorkomen.
Daarna is Condition Based Maintenance ontstaan, een mooie aanvulling op preventief onderhoud. Binnen CBM ga je als monteur of productiemedewerker af op alarmen of seintjes die voortkomen uit de metingen van sensoren. Deze houden namelijk de condities van je machines in de gaten, denk aan temperatuur, trilling of druk. Het mooie is dat de seintjes en alarmen worden aangestuurd door software. Je handelt dus op basis van de informatie die je krijgt van de sensoren en software. Zo ben je dankzij de sensoren en software ten alle tijden op de hoogte van de conditie van je machines. Daarnaast weet je, dankzij de data die je verzamelt, steeds beter of en wanneer preventief onderhoud nodig is.
De opbrengsten van Condition Based Maintenance
Het grootste voordeel van Condition Based Maintenance is dat de onaangename verrassingen verleden tijd zijn. Sensoren en software geven je op tijd een melding waardoor jullie een probleem kunnen oplossen vóór er een storing ontstaat. Je zet dan misschien alsnog de machine stil voor het onderhoud, maar deze ‘geplande’ stilstand duurt vaak minder lang dan een storing. Kortom, dit scheelt bakken met geld.
Het mooie van CBM is dat je niet alleen reactief aan het werk bent, maar ook dat je onderdelen pas vervang als je daar reden toe hebt. Bijvoorbeeld als de prestaties afnemen. Daarmee verminder je verspilling binnen jullie Technische Dienst. Wanneer je werkt met CBM verzamel je dus continu data over jullie machines. De historie die je daardoor opbouwt, kun je in je voordeel gebruiken. Je kunt namelijk kijken welke storingen jullie hebben gehad, wat de oorzaken waren en op welke manier jullie dit in de toekomst kunnen voorkomen.
Aan het eind van de rit scheelt Condition Based Maintenance jullie een hoop controlerondes waardoor zodat jullie je kunnen focussen op de belangrijkste taak: zorgen voor machines. Door jullie kennis met de nieuwe technieken te combineren, ontstaan waardevolle inzichten waarmee jullie toewerken naar het ‘ideale onderhoud’.
Lijkt dit je wat?
Dan helpen wij je graag een stapje verder. We geven je met plezier vrijblijvend meer informatie over deze onderhoudsstrategie en hoe jullie dit kunnen toepassen in jullie organisatie. Laat ons weten wat je nodig hebt, we zijn bereikbaar op 0341 – 741 444 of via sales@factory4future.com